أخبار مصر / بوابة يناير

اخر : أسرة “خطوة خير”: النصب في تبرعات مستشفى أبو الريش “عيني عينك”

>

كشفت أسرة “خطوة خير”، بكلية الألسن جامعة عين شمس، عن وقائع فساد متعلقة بالتبرعات الخاصة بمستشفى أبو الريش، وأعربت الاسرة عن حزنها لما مر به أعضائها من سوء معاملة، وما وجدوه من إهمال في المستشفى.

ونشرت إحدى عضوات الأسرة عبر موقع التواصل الاجتماعي “فيس بوك” قائلةً: “بعد الحالة المأساوية اللي شوفنا فيها ابو الريش قررنا نجمع تبرعات للمستشفى والحمد لله جمعنا 85 ألف جنية، روحنا المستشفى وسألناهم على الإحتياجات واخدنا ورقة بالأجهزة الناقصة لكن الغريب إن هناك يحددوا لك المكان اللي تشتري منه ولما سألنا على السعر لقينا أرخص بكتير يعني في جهاز ثمنه في المكان اللي محددينه 20 ألف جنية وهو سعره 13 ألف جنية لماركة وماركة تانية 8000 جنية، وفي جهاز آشعة متحرك ثمنه في الورقة 50ألف جنية وهو سعره 45 ألف جنية، اشترينا الأجهزة وجبناها المستشفى فالإدارة الهندسية بالمستشفى ترفض التبرع لإن طبعا ضيعنا عليهم ال business اللي كان هيطلع من ورا المكان اللي حددوه ..!”.

وأضافت “طلعنا لمديرة المستشفى واللي اتعاملت معانا قبل كدة بشكل غير لائق مش موجودة حاولنا ندخل للنائبة مشغولة لما هددتهم إني هتصل بدكتور جابر نصار دخلونا والنائبة تحترم عاملتنا بإحترام شديد ورحبت بالأجهزة جداً خصوصا جهاز الآشعة المتحرك لإن المستشفى 7 أدوار بكل أقسامها شغالة بجهاز واحد والجهاز بقى خردة ومركون كمان”.

وتابعت ” الدكتور جابر نصار مشكوراً وعد بالتدخل الفوري وحل المشكلة وقال لهم يدخلوا الأجهزة وإنه طلع قرار يدين أي شخص مهما كان ياخد جنية من التبرعات ويسجنه! وشكرنا وأمر إن يطلع معانا ناس من المستشفى وغيرنا الأجهزة للنوع المطلوب..
المشكلة لسه مخلصتش لإن الروتين القذر يوقف دخول جهاز الآشعة ويفضل 21 يوم عقبال ما يتم عرضه على لجنة هندسية في حين إن قسم الآشعة شافوا الجهاز وقالوا إنه الجهاز المطلوب ولكن الإدارة الهندسية تنزلنا بورقة فيها كمية من الشهادات كنوع من التعجيز مع العلم هما اللي بيوفروا الشهادات مش المتبرع!! ويقول لنا الدكتور شريف مدير عام المستشفيات إن الجهاز “probably هيترفض” طب ليه ما انتم محتاجينه والأطفال بتموت”.

 


اقرأ الخبر من المصدر

اشترك فى النشرة البريدية لتحصل على اهم الاخبار بمجرد نشرها

تابعنا على مواقع التواصل الاجتماعى

#
#

قد تقرأ أيضا